Harga
Sebuah Lukisan
(Baharudin
A. Manan)
Sumber:
Bahagian Pembangunan Kurikulum
Sinopsis
Kamal Hijaz
akan berpindah ke Terengganu kerana mengikut bapanya. Dia seorang pelajar
yang berbakat
dalam lukisan. Dua minggu sebelum berpindah, dia menyertai pertandingan
melukis.
Pada pagi hari pertandingan, Kamal Hijaz didatangi kawannya, Maryati
dan Norlela. Mereka bersarapan bersama-sama di taman mini sekolah.
Maryati mengkhianati Kamal Hijaz dengan menukar
kertas lukisannya.Walau bagaimanapun, Kamal Hijaz berjaya juga memenangi hadiah
pertama dalam pertandingan itu. Akhirnya, Maryati mengaku bahawa dialah yang berbuat
khianat terhadap Kamal Hijaz. Dia meminta maaf, dan Kamal Hijaz menghadiahi Maryati
sebuah lukisan.
Tema
Keluhuran
hati dalam persahabatan. Keluhuran hati Kamal Hijaz terserlah apabila dia bersikap
tenang dan
memaafkan Maryati yang telah mengkhianatinya. Pada hari pertandingan, Maryati
telah menukar
kertas lukisan Kamal Hijaz ketika dia ke kantin untuk membersihkan bekas
makanan.
Persoalan
i.
Kesungguhan untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik.
Contoh : Kamal Hijaz membelek-belek
buku kumpulan lukisan untuk mencari idea
yang akan dijadikan model dalam
pertandingan melukis.
ii.
Keharmonian dalam kehidupan bersahabat.
Contoh : Kamal Hijaz duduk bersandar di bangku simen terazo di taman mini sekolah.
Dia didatangi oleh Maryati dan Norlela.
Mereka bertegur sapa dan dengan berbual mesra.
iii.
Baik hati dalam kalangan murid sekolah.
Contoh : Maryati mengeluarkan bekas makanan
dan mengajak Kamal Hijaz makan
bersama-sama mereka.
iv.
Kekuatan semangat menghadapi cabaran hidup.
Contoh :
Meskipun menghadapi kesukaran melukis akibat
kertas lukisannya yang disabotaj, Kamal Hijaz masih mampu bertenang dan meneruskan
lukisannya dengan yakin dan berjaya
.
v.
Keinsafan akibat kesilapan yang dilakukan.
Contoh :
Maryati berasa bersalah dan menginsafi kesalahannya
mengkhianati Kamal Hijaz dan seterusnya dia meminta maaf.
vi.
Kemuliaan hati dalam memaafkan seseorang.
Contoh : Kamal Hijaz memaafkan kesalahan
Maryati yang mengkhianatinya dan
menghadiahkan sebuah lukisan
.
Plot
i.
Permulaan
Kamal Hijaz
membelek-belek buku kumpulan lukisan untuk mencari ilham yang akan dilukiskan
dalam pertandingan
melukis yang akan disertainya. Pembaca diperkenalkan dengan watak
Kamal Hijaz
sebagai pelajar yang hebat dalam lukisan di sekolahnya.
ii.
Perkembangan
Kamal Hijaz
duduk bersandar di bangku simen terazo di taman mini sekolah. Dia didatangi oleh
Maryati dan
Norlela. Mereka bertegur sapa dan usik-mengusik tentang isu yang berkisar
dengan pertandingan
melukis yang akan disertai oleh mereka sebentar lagi. Sejurus
kemudian,
Maryati mengeluarkan bekas makanan dan mengajak Kamal Hijaz makan
bersama-sama
mereka. Pada mulanya, Kamal Hijaz agak keberatan dan malu untuk menerima
pelawaan
Maryati, tetapi atas permintaan mereka untuk kali yang terakhir, Kamal Hijaz
mengalah.
Setelah selesai makan, Kamal Hijaz dan Norlela pergi ke kantin untuk mencuci
pinggan dan
gelas.
iii.
Puncak
Pertandingan
melukis bermula, Kamal Hijaz keresahan kerana kertas lukisannya telah
disabotaj
sehingga sukar untuk diwarna. Dia terpaksa menukar kertas lukisan. Sekali -gus dia
mengubah
fikiran, lalu melukis gambaran Hang Tuah bertikam dengan Hang Jebat. Tatkala itu,
fikirannya
berkonflik, berfikir tentang kisah sejarah Hang Tuah dan
Hang Jebat.
Pada perhimpunan mingguan di sekolah, dia diumumkan sebagai pemenang
Pertandingan
Melukis Peringkat Daerah, manakala Maryati sebagai pemenang kedua.
iv.
Peleraian
Pada hari
terakhir persekolahan, Kamal Hijaz diberi peluang memberikan ucapan perpisahan.
Ucapannya
amat menyentuh hati Maryati, dan Maryati berasa bersalah dan kesal. Maryati
menemui Kamal
Hijaz untuk meminta maaf. Kamal Hijaz memaafkan Maryati dan
menghadiahkan
sebuah lukisan.
Teknik
Plot
i.
Pemerian
Contoh: Penulis memerihalkan peristiwa
ketika Kamal Hijaz yang dicemburui oleh
kawan-kawannya kerana kebolehannya melukis.
ii.
Monolog Dalaman
Contoh: Penulis menggambarkan Kamal
Hijaz bermonolog dalaman semasa melukis
gambaran pahlawan sedang bertikam di pertandingan melukis peringkat
daerah
iii.
Dialog
Contoh: Teknik ini digunakan semasa Maryati
meminta maaf kerana telah mengkianati Kamal Hijaz semasa pertandingan melukis
.
Watak
dan Perwatakan
Watak
Utama
Kamal
Hijaz
i. Pelajar
Tingkatan 2 di Sekolah Menengah Kebangsaan Sirusa.
ii.
Berbakat dan berminat dalam lukisan dan sentiasa mendapat markah A dalam
Mata
Pelajaran Lukisan.
iii. Pelajar
yang berusaha dengan gigih. Dia tekun mencari ilham sebagai persediaan
menyertai pertandingan melukis.
iv. Berjiwa
mulia kerana menyumbangkan hadiah yang diperoleh kepada PIBG bagi
membantu
rakan-rakan yang kurang bernasib baik.
v. Tabah dan tenang ketika menghadapi masalah. Dia
tetap bersabar dan meneruskan
lukisannya
yang kedua sehingga berjaya.
vi.
Bersikap terbuka dan pemaaf. Dia memaafkan
Maryati yang telah mengkhianatinya.
Watak
Sampingan
Maryati
i. Rakan
kepada Kamal Hijaz.
ii.
Seorang yang peramah dan mudah mesra. Hal ini terserlah sewaktu dia dan Norela
bertemu dengan Kamal Hijaz sebelum pertandingan
melukis.
iii. Berjiwa
kecil. Dia sanggup menggunakan taktik kotor untuk mengalahkan Kamal
Hijaz dalam pertandingan melukis.
iv.
Mudah insaf dan menyesali kesilapannya. Dia berasa bersalah dan meminta maaf
kepada Kamal Hijaz atas kesalahannya menukar
kertas lukisan.
Latar
Latar
Masa
i.
Hari Isnin. Hari Perhimpunan di Sekolah
Menengah Kebangsaan Sirusa.
Contoh: Pengetua menyampaikan amanatnya
dan mengumumkan keputusan
pertandingan yang diadakan.
ii.
Hari Sabtu. Hari cuti persekolahan.
Contoh : Pada
hari pertandingan melukis di Sekolah Menengah Kebangsaan Sirusa.
iii.
Dua minggu.
Contoh : Tempoh
antara hari pertandingan melukis dengan pengumuman keputusan
pertandingan diumumkan
.
iv.
Tiga hari
Contoh : Tempoh Kamal Hijaz berlatih melukis gambar pemandangan di sawah padi
dan
gambaran dua
pahlawan sedang bertikam
.
Latar
Tempat
i.
Sekolah Menengah Kebangsaan Sirusa. Tempat pertandingan melukis dijalankan.
Contoh :
Di Sekolah Menengah Kebangsaan itulah akan dilangsungkan
pertandingan melukis itu.
ii. Taman mini
sekolah. Tempat Kamal Hijaz menunggu sebelum pertadingan
dimulakan.
Contoh : Kamal Hijaz duduk bersandar pada
bangku simen terazo yang terletak berhampiran
taman mini sekolah.
iii.
Kantin sekolah. Latar tempat yang digunakan watak untuk membersihkan bekas
makanan.
Contoh :“Kalau sudah begitu kata kamu, terpulanglah. Tapi, Norlela tentu boleh
membantu kamu mencuci pinggan dan gelas di kantin,”
Latar
Masyarakat
i.
Golongan pendidik. Golongan yang berilmu dan bertanggungjawab mendidik
anak-anak
tempatan.
Contoh :
Cikgu Salina yang memaklumkan kepada pelajar tentang
pertandingan melukis
peringkat daerah.
ii.
Golongan pelajar. Sekumpulan anak-anak yang menuntut ilmu secara formal di
sekolah.
Contoh :
Kamal Hijaz, Maryati dan Norlela merupakan contoh murid
yang bersekolah di
Sekolah Menengah Kebangsaan Sirusa
.
iii.
Golongan yang gigih berusaha.. Terdapat individu yang berusaha dengan
bersungguh-sungguh untuk berjaya.
Contoh :
Tiga hari Kamal Hijaz berlatih melukis gambar pemandangan
di sawah padi dan
gambaran pahlawan sedang bertikam
.
iv.
Golongan yang sanggup mengkhianati orang lain. Terdapat individu yang sanggup
mengkhianati
kawan demi kepentingan sendiri, tidak terkecuali pelajar.
Contoh :
Maryati sanggup menukar kertas lukisan Kamal Hijaz
sebelum pertandingan
bermula.
Nilai
i.
Nilai persahabatan.
Contoh :
Meskipun Maryati pernah mengkhianati Kamal Hijaz, mereka
tetap bersahabat
dan akan terus bertukat-tukar kertas soalan setelah mereka berpisah
nanti.
ii.
Nilai ketabahan.
Contoh :
Ketabahan Kamal Hijaz sewaktu menghadapi masalah dengan
kertas lukisannya.
Dia tetap tabah dan gigih meneruskan lukisan keduanya
.
iii.
Nilai kesabaran.
Contoh :
Kesabaran Kamal Hijaz menerima pengakuan Maryati yang
menukar kertas
lukisannya sebelum pertandingan melukis
.
iv.
Nilai kegigihan.
Contoh :
Kamal Hijaz membelek helaian buku lukisan, dan berlatih
tiga hari melukis
pemandangan di sawah padi dan pahlawan sedang bertikam
Pengajaran
i.
Kita hendaklah bersungguh-sungguh untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik.
Contoh :
Kamal Hijaz membelek-belek buku kumpulan lukisan untuk
mencari idea
yang akan dilukiskan dalam pertandingan melukis.
ii.
Kita hendaklah berbudi bahasa.
Contoh :
Maryati mengeluarkan bekas makanan dan mengajak
Kamal Hijaz
makan bersama-sama mereka.
iii.
Kita hendaklah bersemangat tinggi.
Contoh :
Meskipun menghadapi kesukaran melukis akibat daripada
kertas lukisannya yang
dikhianati, Kamal Hijaz masih mampu bertenang dan
meneruskan lukisannya dengan yakin dan berjaya.
iv.
Kita hendaklah menginsafi dan mengakui kesilapaan sendiri.
Contoh :
Maryati berasa bersalah dan insaf akan
kesalahannya mengkhianati Kamal Hijaz
dan seterusnya dia meminta maaf.
v.
Kita hendaklah berhati mulia.
Contoh :
Kamal Hijaz memaafkan kesalahan Maryati yang telah
mengkhianatinya dan menghadiahkan sebuah lukisan.
i.
Peribahasa
Contoh :
Membulatkan hatinya
ii.
Hiperbola
Contoh :
Menusuk rongga hidung
iii.
Pengaruh bahasa asing
Contoh : Penggunaan bahasa Inggeris - water colour
iv.
Simile
Contoh :
macam nenek kebayan
v.
Kata ganda
Contoh :
Kamal Hijaz merenung muka Maryati dan Norlela bergilir-gilir.
Soalan
i.
Mengapakah pelajar lain mencemburui Kamal Hijaz?
ii.
Apakah yang dilakukan oleh Maryati sewaktu Kamal Hijaz dan Norlela pergi ke kantin
untuk mencuci
pinggan dan gelas?
Jawapan
i.
Pelajar-pelajar lain mencemburui Kamal Hijaz kerana dia mempunyai bakat yang
besar
dan sentiasa
mendapat markah A dalam Mata Pelajaran Lukisan.
ii.
Sewaktu Kamal Hijaz dan Norlela pergi ke kantin untuk mencuci pinggan dan gelas,
Maryati menukar
kertas lukisan Kamal Hijaz dengan kertas lukisannya yang telah disapu
dengan lilin.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTengin
Deletehow i want to copy this
ReplyDeletesaya dah buang disable right click..boleh copy dah..thanks
DeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeletebole tolong x..?
ReplyDeleteX
Delete