HARI GURU
(Selina
S.F. Lee)
MAKSUD RANGKAP
Rangkap 1
Semasa sambutan Hari Guru, para
guru bertekad menunaikan amanah dan harapan para ibu bapa untuk melaksanakan
tugas mendidik anak-anak yang bakal menerajui negara pada masa hadapan.
Rangkap 2
Sambutan Hari Guru merupakan hari para guru bermuhasabah
diri tentang tanggungjawab dan keazaman mereka sama ada masih lagi kukuh atau telah hilang kerana pelbagai dugaan.
Rangkap 3
Hari guru merupakan hari para guru menerima penghormatan
dan penghargaan kerana jasa-jasa mereka.
TEMA
Sajak ini mengemukakan tema
tentang penghargaan kepada para guru melalui sambutan Hari Guru.
PERSOALAN
1.
Persoalan peranan guru mendidik anak
bangsa.
2.
Persoalan melaksanakan tugas yang
diamanahkan kepada kita.
3.
Persoalan kesedaran tentang tugas dan
tanggungjawab yang dipikul.
4.
Persoalan tugas guru yang sentiasa
dikenang dan dihargai.
GAYA BAHASA
1.
Personifikasi
adalah hari
yang menuntut kita. (Rangkap 2, baris 2)
2.
Metafora
apakah tiang azam (Rangkap 2,
baris 4)
tunas bangsa (Rangkap 1,
baris 8)
3.
Anafora
ada bunga dikalung
ada puji dilafazkan
ada jasa dikenangkan (Rangkap
2, baris 2 hingga 3)
4.
Asonansi
adalah hari kita. (Rangkap 1,
baris 2)
Pengulangan
vokal ’a’
5.
Aliterasi
masih tegak kukuh (Rangkap
2, baris 5)
pengulangan
konsonan ’k’.
BENTUK
1.
Sajak ini terdiri daripada tiga
rangkap.
2.
Rima akhir bebas.
3.
Jumlah perkataan sebaris antara dua
hingga lima patah kata.
4.
Jumlah suku kata sebaris antara empat
hingga sebelas suku kata.
5.
Jumlah baris serangkap adalah bebas
Contohnya : (Rangkap 1 – ada
sembilan baris, Rangkap 2 – ada sepuluh
baris dan Rangkap 3 – ada tujuh baris).
NADA
Nada sajak ini patriotik.
NILAI
1.
Nilai amanah
Para guru memikul amanah para ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka.
2.
Nilai tanggungjawab
Guru-guru bertanggungjawab untuk
melaksanakan tugas / tanggungjawab mereka untuk membimbing anak bangsa.
3.
Nilai penghargaan
terhadap orang yang berjasa
Jasa guru dihargai dan dikenang melalui sambutan hari guru.
4.
Nilai kesedaran
Para guru sepatutnya sedar akan tugas dan peranan mereka dalam mendidik
pelajar.
PENGAJARAN
1.
Para guru hendaklah menunaikan amanah
ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka.
2.
Kita hendaklah menghargai peranan para
pendidik (guru) dalam usaha mendidik dan memberi ilmu kepada anak bangsa kita –
sambutan hari guru merupakan salah satu cara yang dilakukan bagi menghargai
para pendidik.
3.
Para guru hendaklah sedar peranan dan
tanggungjawab yang dipikul oleh mereka.
4.
Kita hendaklah mengenang jasa orang
yang banyak memberi ilmu kepada kita – jasa para guru hendaklah sentiasa kita
kenang.
LATIHAN
1.
Bincangkan tiga nilai yang boleh diambil dalam sajak
Hari Guru.
2.
Senaraikan tiga gaya bahasa yang terdapat dalam sajak
Hari Guru beserta contoh.
3.
Pada pendapat anda,
apakah yang boleh kita lakukan untuk menghargai jasa guru.
Jawaban:
1.
Nilai-nilai yang wujud
dalam sajak ini ialah:
·
Nilai amanah
Para guru memikul amanah para ibu bapa
untuk mendidik anak-anak mereka.
·
Nilai tanggungjawab
Guru-guru bertanggungjawab untuk
melaksanakan tugas / tanggungjawab mereka untuk membimbing anak bangsa.
·
Nilai penghargaan terhadap orang yang
berjasa
Jasa guru dihargai dan dikenang melalui
sambutan hari guru.
2.
Gaya bahasa yang wujud dalam sajak ini
ialah
a)
Personifikasi
adalah hari yang menuntut kita. (Rangkap
2, baris 2)
b)
Metafora
apakah
tiang azam (Rangkap 2, baris 4)
tunas bangsa (Rangkap 1,
baris 8)
c)
Anafora
ada bunga dikalung
ada puji dilafazkan
ada jasa dikenangkan (Rangkap 2, baris 2 hingga 3)
3.
Perkara yang boleh kita lakukan untuk
menghargai jasa-jasa guru ialah:
a. Belajar bersungguh-sungguh
b. Meraikan guru seperti sambutan Hari Guru
c. Menaikkan imej guru dengan mendapat keputusan yang cemerlang.
No comments:
Post a Comment