Cerpen Budi Semangkuk Daging Tg3
Cerpen Budi Semangkuk Daging
(Amy Suzani Ainuddin)
Sumber: Bahagian Pembangunan
Kurikulum
Sinopsis
Mengisahkan Puan Ainun yang hidup
berjiran dengan Puan Salbiah, Puan Cheng dan Cik
Punita. Pada suatu hari, Puan Ainun
memberi setiap orang jirannya semangkuk daging
masak Minang. Semua jirannya memuji
keenakan masakannya kecuali
Cik Punita yang mengembalikan
pemberiannya. Akibat semangkuk daging, Puan Ainun tidak
berpuas hati dan berdendam dengan
Cik Punita sehingga sanggup menyuruh anaknya
mengembalikan buah limau bali
pemberian Cik Punita. Akhirnya, mereka berbaik semula
apabila suami Puan Ainun memaklumkan
bahawa penganut agama Hindu tidak makan daging
lembu kerana lembu ialah binatang
suci bagi penganut agama Hindu.
Tema
Kepentingan semangat kejiranan dalam
kehidupan seharian.
Buktinya Puan Ainun, Puan Salbiah,
Puan Cheng, dan Cik Punita saling bertegur sapa dan
tolong-menolong antara satu sama
lain.
Persoalan
i.
Masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan agama.
Contoh: Puan Ainun, Puan Cheng, dan Cik Punita yang tinggal di satu taman
perumahan.
ii.
Larangan dalam agama.
Contoh: Cik Punita mengembalikan semangkuk daging pemberian Puan
Ainun kerana
amalan agamanya tidak
membenarkan penganutnya makan daging lembu yang dianggap suci
iii.
Dendam yang berpanjangan.
Contoh: Puan Ainun berdendam terhadap Cik Punita yang mengembalikan
semangkuk daging
pemberiannya
.
iv.
Tolong- menolong dalam hidup bermasyarakat.
Contoh: Anak- anak Puan Ainun menyiram pokok- pokok bunga Cik Punita
ketika dia balik ke
kampung
.
Plot
i.
Permulaan
Mengisahkan Puan Ainun seorang yang
suka memasak dan mencuba resipi baharu, iaitu
daging masak Minang.
ii.
Perkembangan
Puan Ainun meminta anak-anaknya
menghantar masakan tersebut kepada tiga orang jirannya
iaitu Puan Cheng, Cik Punita dan
Puan Salbiah.
iii.
Puncak
Puan Ainun akhirnya mengetahui
punca Cik Punita mengembalikan masakannya melalui
penjelasan suaminya. Rupa-rupanya
Cik Punita tidak makan daging kerana penganut agama
Hindu tidak boleh
makan daging lembu.
iv.
Peleraian
Akhirnya Puan Ainun sedar akan
kesilapannya dan menghantar sendiri bubur kacang kepada
Cik Punita.
Teknik Penceritaan
i.
Pemerian
Contoh: Memerihalkan peristiwa Puan Ainun mencuba resepi baharu, iaitu
daging masak
Minang.
ii.
Dialog
Contoh: Perbualan antara Puan Ainun dengan Puan Cheng tentang masakan Puan
Ainun di
halaman rumah mereka
.
iii.
Imbas Kembali
Contoh: Puan Ainun mengingati kembali peristiwa dia tidak membeli produk
barangan
kesihatan yang dijual oleh
Cik Punita
.
iv.
Saspens
Contoh: Pembaca tertanya-tanya sebab Cik Punita tidak menerima masakan
pemberian Puan
Ainun.
v.
Monolog Dalaman
Contoh: Sewaktu Puan Ainun tertanya-tanya di dalam hati sebab Cik Punita
tidak menerima
pemberiannya
.
vi.
Monolog
Contoh: Puan Ainun mengeluh sendirian memikirkan perbuatan Cik Punita yang
menolak
pemberiannya
.
Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Puan Ainun
i.
Isteri kepada Encik Hilal.
ii.
Ibu kepada Shafiq dan Hanif.
iii.
Berjiran dengan Cik Punita, Puan Cheng dan Puan Salbiah.
iv.
Mempunyai semangat kejiranan dan suka menolong jiran.
Contoh : Sekiranya Cik Punita pulang ke kampungnya di Ipoh selama beberapa
hari, Puan Ainun jugalah yang
ringan tangan menolong menyiramkan pokok-pokok bunga di
rumah Punita. Dia juga
menolong mengawasi rumah jirannya itu agar sentiasa dalam keadaan
yang selamat.
v.
Seorang yang suka memasak dan mencuba sesuatu yang baharu.
Contoh : Puan Ainun mencuba memasak daging masak Minang.
vi.
Seorang yang mudah kecil hati dan pendendam.
Contoh: Puan Ainun kecil hati dan berdendam dengan Cik Punita kerana
mengembalikan
masakan pemberiannya
.
vii.
Insaf akan kesilapannya.
Contoh: Puan Ainun insaf atas kesilapannya berprasangka buruk terhadap Cik
Punita.
Watak Sampingan
Cik Punita
i.
Jiran Puan Ainun yang berketurunan India dan beragama Hindu.
ii.
Berusia 30-an tetapi belum berkahwin.
iii.
Fasih berbahasa Melayu.
iv.
Berasal dari Ipoh.
v.
Menjual barangan kesihatan keluaran syarikat jualan langsung.
vi.
Patuh pada ajaran agamanya .
Contoh : Cik Punita tidak makan daging lembu.
vii.
Mempunyai semangat kejiranan.
Contoh : Cik Punita memberikan buah limau bali kepada keluaga Puan
Ainun.
Encik Hilal
i.
Suami kepada Puan Ainun.
ii.
Bapa kepada Shafiq dan Hanif.
iii.
Menasihati isterinya yang menghadapi masalah dengan jirannya.
iv.
Memahami adat dan budaya masyarakat kaum lain.
Contoh: Dia menjelaskan bahawa penganut agama Hindu tidak makan
daging lembu.
Latar
Latar Masa
i.
Waktu pagi
Contoh: Puan Ainun menyidai pakaian di ampaian di halaman rumahnya.
ii.
Waktu tengah hari
Contoh: Puan Ainun memasak daging masak Minang untuk makan tengah
hari.
iii.
Waktu petang
Contoh: Puan Ainun memasak bubur kacang untuk minum petang.
Latar Tempat
i.
Rumah Puan Ainun.
Contoh: Tempat tinggal Puan Ainun, Encik Hilal, Shafiq dan Hanif.
ii.
Kawasan Perumahan
Contoh: Terdapat rumah Puan Ainun, Puan Cheng, Puan Salbiah dan rumah sewa
Punita.
Latar Masyarakat
i.
Masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum.
Contoh: Terdapat tiga kaum yang diwakili oleh Puan Ainun (Melayu), Puan
Cheng (Cina) dan
Cik Punita (India).
ii.
Masyarakat yang mengamalkan semangat kejiranan .
Contoh: Puan Ainun sering bertukar-tukar makanan dengan jiran-jirannya dan
menolong
menyiram pokok-pokok bunga
Cik Punita
.
iii.
Masyarakat yang prihatin terhadap adat, budaya dan agama kaum lain.
Contoh: Encik Hilal menjelaskan kepada Puan Ainun sebab Cik Punita tidak
mahu menerima
makanan pemberian Puan Ainun.
Gaya Bahasa
i.
Pengaruh bahasa asing.
Contoh: Penggunaan bahasa Inggeris - best.
ii.
Perlambangan
Contoh: hatinya berasa kembang.
iii.
Sinkope
Contoh : “ Tak ada. Semuanya saya dah beli semalam,” jawab Puan
Ainun.
iv.
Simile
Contohnya : Sakit hati Puan Ainun makin bertambah bagai dicucuk
dengan duri.
v.
Peribahasa
Contoh : Penggunaan pepatah, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan
sekali.
vi.
Kata Ganda
Contoh: Berhari-hari selepas itu Punita tidak juga pulang.
Nilai
i.
Nilai tolong- menolong.
Contoh: Puan Ainun menolong menyiram pokok-pokok bunga Cik Punita
sewaktu ketiadaan
jirannya itu
.
ii.
Nilai bertanggungjawab.
Contoh: Puan Ainun menunaikan tanggungjawab menjaga hak-hak jiran
seperti menolong
mengangkat kain sewaktu
ketiadaan Cik Punita
.
iii.
Nilai kepatuhan.
Contoh: Anak-anak Puan Ainun patuh pada arahannya supaya menghantar juadah
kepada
jiran-jirannya
.
iv.
Nilai keinsafan.
Contoh: Puan Ainun insaf akan kesilapannya berburuk sangka terhadap Cik
Punita.
v.
Nilai prihatin
Contoh: Encik Hilal prihatin terhadap adat dan budaya agama lain. Misalnya
dia memberitahu
Puan Ainun bahawa penganut
agama Hindu tidak makan daging lembu
.
Pengajaran
i.
Kita hendaklah menghormati jiran dan adat budaya kaum lain.
Contoh: Encik Hilal memberitahu Puan Ainun bahawa penganut agama Hindu
tidak makan
daging lembu
.
ii.
Kita mestilah tolong-menolong sesama jiran.
Contoh: Anak-anak Puan Ainun menolong Cik Punita menyiram pokok-pokok
bunga dan
Puan Cheng menawarkan diri
untuk menolong
Puan Ainun membeli
barang-barang
kerana dia hendak ke kedai
.
iii.
Kita tidak boleh berprasangka buruk terhadap seseorang tanpa usul periksa.
Contoh: Puan Ainun menyangka Cik Punita memulangkan makanan kerana marah
terhadapnya yang tidak
membeli barangan yang dijual oleh Cik Punita
.
iv.
Kita hendaklah mendidik anak-anak dengan nilai-nilai yang baik.
Contoh: Puan Ainun
mendidik Shafiq dan Hanif agar bertimbang rasa dan tolong-menolong
sesama jiran.
Soalan
i.
Nyatakan dua nilai murni yang terdapat dalam cerpen ini.
ii.
Jelaskan dua persoalan yang diketengahkan oleh pengarang dalam cerpen ini.
Jawapan
i.
Dua nilai murni yang terdapat dalam cerpen ini ialah nilai tolong-
menolong. Contoh: Pu
an Ainun dan jiran-jirannya
mengamalkan nilai tolong-menolong dengan sentiasa bertegur
sapa, menjaga perasaan jiran dan
menolong menyiram pokok-pokok bunga. Nilai
bertanggungjawab. Contoh: Puan Ainun
menunaikan tanggungjawab menjaga hak-hak jiran
seperti
menolong mengangkat kain sewaktu
ketiadaan Cik Punita.
ii.
Dua persoalan yang diketengahkan oleh pengarang dalam cerpen ini masyarakat
Malaysia yang berbilang kaum dan
agama. Contoh: Puan Ainun, Puan Cheng, dan Cik Punita
tinggal di satu taman perumahan.
Persoalan penganut agama Hindu yang tidak makan daging
kerana menganggap lembu ialah
binatang suci. Contoh: Cik Punita mengembalikan semangkuk
daging pemberia n Puan Ainun
kerana amalan agamanya tidak membenarkan penganutnya makan daging
lembu yang dianggap suci.
No comments:
Post a Comment