Mencari Nafas Baru
(Ayusari MJ)
Sumber: Bahagian Pembangunan
Kurikulum
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan Ana yang
bertugas sebagai guru di Sekolah Menengah
Kebangsaan Kampung Chat, Hulu
Pahang. Ana dan semua guru gigih berusaha
menaikkan nama sekolah. Ana mula
gelisah apabila anak murid kesayangannya Milah tidak
hadir ke sekolah selama tiga hari
berturut-turut. Ana terus ke rumah Milah untuk menziarahinya.
Dia mendapati Milah sakit dan
dalam keadaan yang lemah. Ana membawa Milah ke hospital dan doktor mengesahkan
Milah menghidap penyakit leukemia jenis limfoblastik (ALL). Ana sedih kerana
Milah meninggal dunia
akibat penyakit tersebut sebelum
sempat menerima sumsum tulang daripadanya. Peristiwa
sedih itu menyebabkan Ana memohon
ditukarkan kembali ke tempat kelahirannya.
Tema
Cerpen ini bertemakan pengorbanan
seorang guru. Ana sanggup mengajar di sebuah sekolah di pedalaman Pahang. Dia
bersama-sama guru di situ berusaha keras menaikkan prestasi sekolah. Dia juga
berhasrat untuk mendermakan
sumsum tulang kepada muridnya Milah
yang menghidap leukemia. Malangnya, Milah meninggal dunia sebelum sempat
menerima sumsum tulang Ana.
Persoalan
i.
Kegigihan guru-guru untuk menaikkan prestasi sekolah.
Contoh: Guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Chat bekerja keras
menaikkan
prestasi sekolah dalam bidang
akademik dan kokurikulum
.
ii.
Pengorbanan guru terhadap murid.
Contoh: Ana sanggup berkorban dengan mendermakan sumsum tulang kepada
Milah.
iii.
Kasih sayang guru terhadap murid.
Contoh: Ana menyayangi Milah seperti adik sendiri.
iv.
Suka duka guru yang mengajar di pedalaman.
Contoh: Ana gembira mengajar di pedalaman Pahang namun dia amat sedih
apabila anak
murid kesayangannya meninggal
dunia sebelum sempat menerima sumsum tulangnya.
v.
Kepentingan perubatan moden.
Contoh: Ana membawa Milah ke hospital untuk mendapatkan rawatan setelah
dia tidak sembuh
dengan cara perubatan
tradisional
Plot
i.
Permulaan
Pembaca diperkenalkan dengan watak
Ana yang mengambil keputusan untuk bertukar sekolah
selepas kematian Milah. Milah
merupakan anak murid kesayangannya yang meninggal dunia
kerana menghidap penyakit leukemia.
ii.
Perkembangan
Pada bahagian ini, Ana mengimbas
kembali saat-saat dia dihantar bertugas di Sekolah
Menengah Kebangsaan Kampung Chat,
Pahang dan perkenalannya dengan Milah. Ana
menganggap Milah seperti
adiknya sendiri.
iii.
Puncak
Milah meninggal dunia sebelum sempat
menerima sumsum tulang Ana.
iv.
Peleraian
Ana reda dengan ketentuan Ilahi dan
mengambil keputusan untuk bertukar ke tempat
kelahirannya.
Teknik Plot
i.
Pemerian
Contoh: Pada permulaan cerita, pengarang memerihalkan watak dan perwatakan
Milah yang
menarik hati Ana
.
ii.
Dialog
Contoh: Perbualan antara Ana dengan emak Milah tentang ketidakhadiran
Milah ke sekolah
selama tiga hari
.
iii.
Imbas Kembali
Contoh: Ana teringat detik-detik yang begitu mendebarkan apabila dia
ditugaskan untuk
mengajar di Kampung Chat,
Hulu Pahang
.
iv.
Kejutan
Contoh: Doktor Izah mengesahkan bahawa Milah menghidap penyakit leukemia
jenis
limfoblastik (ALL).
Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Ana
i.
Seorang guru lulusan universiti pendidikan tempatan.
ii.
Berkhidmat di Sekolah Kampung Chat, Hulu Pahang
iii.
Gigih melaksanakan tugas.
Contoh: Setiap pagi Sabtu, Ana mengadakan kelas tambahan untuk pelajar-
pelajarnya sebag
ai persediaan untuk
menghadapi PMR.
iv.
Sanggup berkorban terhadap anak didiknya.
Contoh: Ana bertekad untuk mendermakan sumsum tulang kepada Milah yang
menghidap
penyakit leukemia
.
v.
Penyayang.
Contoh: Ana menyayangi Milah dan menganggapnya seperti adiknya sendiri.
vi.
Prihatin.
Contoh: Ana pergi ke rumah Milah setelah mendapat tahu Milah sakit.
Watak Sampingan
Milah
i.
Murid kepada Ana.
ii.
Pelajar tingkatan 1.
iii.
Anak sulung daripada enam orang adik-beradik.
iv.
Ibunya berniaga secara kecil-kecilan manakala ayahnya sebagai penangkap ikan.
v.
Seorang pelajar yang rajin dan aktif dalam sukan.
Contoh: setiap petang Milah ke sekolah menyertai aktiviti kokurikulum.
vi.
Menghidap penyakit leukemia.
vii.
Menerima rawatan kemoterapi untuk mengubati penyakitnya.
viii.
Meninggal dunia sebelum sempat menerima sumsum tulang daripada Ana.
Latar
Latar Masa
i.
Pagi Sabtu
Contoh: Ana seperti biasa mengadakan kelas tambahan untuk pelajar-
pelajarnya sebagai
persediaan untuk menghadapi
PMR
.
ii.
Waktu petang
Contoh: Aktiviti kokurikulum diadakan pada waktu petang dan selepas itu
Ana melawat Milah.
iii.
Hari Jumaat.
Contoh: Hari Jumaat merupakan hari yang dinanti-nantikan oleh Ana untuk
melawat Milah di
Hospital Daerah Kuala Lipis
.
iv.
Tempoh tiga bulan.
Contoh: Dalam tempoh tiga bulan Ana telah bergaul mesra dengan masyarakat
di Kampung
Chat
.
Latar Tempat
i.
Kampung Chat, Hulu Pahang
Contoh: Kampung tempat Ana ditugaskan.
ii.
Sekolah Kebangsaan Kampung Chat
Contoh: Sekolah pertama tempat Ana mengajar.
iii.
Kampung Lenjun
Contoh: Tempat tinggal keluarga Milah yang terletak kira-kira dua kilometer
dari sekolah.
iv.
Hospital Daerah, Kuala Lipis
Contoh: Tempat Milah mendapat rawatan penyakitnya.
Latar Masyarakat
i.
Masyarakat guru yang prihatin terhadap anak muridnya.
Contoh: Ana mengambil berat terhadap Milah yang tiga hari tidak hadir ke
sekolah.
ii.
Masyarakat pendidik yang gigih berusaha dalam bidang akademik dan
kokurikulum.
Contoh: Ana gigih mengajar dan sering mengadakan kelas tambahan yang
diikuti dengan
tekun oleh murid-muridnya
.
iii.
Masyarakat kampung di pedalaman.
Contoh: Masyarakat kampung yang bekerja sebagai nelayan.
iv.
Masyarakat yang tabah menghadapi takdir Tuhan.
Contoh: Ayah Milah dan Ana tabah dan reda dengan ketentuan Ilahi bahawa
Milah meninggal
dunia akibat leukemia
.
v.
Masyarakat guru yang mencintai profesion keguruan.
Contoh: Ana berazam dan sanggup mencurah baktinya di sekolah yang jauh di
pedalaman.
Gaya Bahasa
i.
Personifikasi
Contoh: Tambahan pula, dengan keindahan hutan dara yang menghijau disulami
nyanyian
unggas dan percikan air jeram
semasa menyusuri Sungai Kuah benar-benar
menggamit
Ana untuk kembali ke kampung
itu suatu hari nanti sebagai tenaga pengajar.
ii.
Sinkope
Contoh: “Belum . Ayah Milah dah cari air penawar, tetapi tak kurang-kurang
demamnya…..” keluh emak
Maisarah.
iii.
Kata Ganda
Contohnya: Kini segala-galanya hanya tinggal kenangan.
iv.
Simile
Contohnya: Tanpa suara manja Milah bagaikan lagu berirama.
v.
Metafora
Contoh: hutan dara
Nilai
i.
Nilai kasih sayang.
Contoh: Ana sangat menyayangi Milah dan menganggap Milah seperti
adiknya sendiri.
ii.
Nilai pengorbanan.
Contohnya : Ana bertekad untuk mendermakan sumsum tulangnya kepada Milah.
iii.
Nilai kerajinan.
Contoh :Ana juga rajin membantu ibu Milah berniaga kedai runcit di kampung.
iv.
Nilai simpati.
Contoh : Ramai yang bersimpati apabila mengetahui bahwa Milah disahkan
menghidap
penyakit leukemia.
v.
Nilai kegigihan.
Contoh: Ana dan guru-guru yang lain gigih berusaha untuk menaikkan nama
sekolah dalam
bidang akademik dan
kokurikulum
vi.
Nilai keprihatinan.
Contoh: Ana amat prihatin dan mengambil berat tentang penyakit leukemia
yang dihidapi oleh
Milah
.
Pengajaran
i.
Kita hendaklah mengasihi sesama insan .
Contoh : Ana mengasihi Milah seperti adiknya sendiri.
ii.
Kita hendaklah sanggup berkorban untuk kebaikan orang lain.
Contoh : Ana sanggup berkorban untuk mendermakan sumsum tulangnya kepada
Milah.
iii.
Kita hendaklah rajin membantu untuk meringankan beban orang lain.
Contoh: Ana rajin membantu ibu Milah berniaga di kedai runcit.
iv.
Kita hendaklah bersimpati dengan nasib malang yang menimpa orang lain.
Contoh : Ramai yang bersimpati apabila mengetahui bahawa Milah disahkan
menghidap penyakit leukemia
.
Soalan
i.
Bincangkan tiga perwatakan watak utama dalam cerpen ini.
ii.
Berikan dua latar tempat berserta peristiwa yang terdapat dalam cerpen ini.
Jawapan
i.
Watak utama dalam cerpen ini ialah Ana. Tiga perwatakan watak utama ialah
seorang
yang gigih melaksanakan tugas.
Contohnya, pada pagi Sabtu, Ana seperti biasa mengadakan
kelas tambahan untuk pelajar-
pelajarnya sebagai persediaan untuk menghadapi PMR.
Seorang yang prihatin terhadap anak
didiknya. Contohnya, Cikgu Ana bertekad untuk
mendermakan sumsum tulang kepada
Milah yang menghidapi penyakit leukemia. Seorang
yang penyayang. Contohnya, Ana
menyayangi Milah dan menganggapnya seperti adiknya
sendiri.
ii.
Dua latar tempat dalam cerpen ini ialah Hospital Daerah Kuala Lipis. Contohnya,
tempat
Milah mendapat rawatan penyakitnya.
Kedua, Sekolah Kebangsaan Kampung Chat.
Contohnya,
sekolah tempat Ana mengajar.
hello teacher..im yasha from sekolah sri bestari..i will be sitting for the pmr trial exams soon..could u help me on the latar masyarakyat,masa dan tempat cikgu..those topics could be comin out for my trial exam teacher..terima kasih cikgu..
ReplyDelete